Układ wydechowy to jeden z najważniejszych elementów naszego bolidu RT11. Musi być wytrzymały, lekki, a przy tym spełniać rygorystyczne wymagania stawiane przez organizatorów zawodów Formula Student. Dlatego zdecydowaliśmy się wykonać go z tytanu, dostarczanego przez firmę Wolften – lidera w branży stopów specjalnych.
Prace rozpoczęły się od zaprojektowania kolektora wydechowego o odpowiednich parametrach, a następnie jego wykonania. Otrzymane rury tytanowe o średnicach 38, 42 i 51 mm i grubościach ścianek 1,2 – 1,65 mm zostały pocięte na 350 małych elementów, których masę dodatkowo zredukowaliśmy staczając na tokarce ich średnicę zewnętrzną. Dzięki temu otrzymaliśmy jeszcze cieńszą (i lżejszą) ściankę.
Spawanie poszczególnych elementów odbyło się metodą TIG w atmosferze ochronnej argonu, co było niezbędne, by uniknąć utleniania się tytanu. Początkowo, z 10-cio stopniowych pierścieni, zespawaliśmy kolanka, a następnie przyłączaliśmy do nich kolejne małe elementy w odpowiednim kształcie. Finalnie, nasz kolektor wydechowy powstał z około 220 małych elementów! Cały proces spawania zajął nam aż 730 godzin, ponieważ był bardzo szczegółowy i wymagał ogromnej precyzji.
Kolektor zamocowaliśmy do bloku silnika za pomocą flanszy, która także została wykonana z tytanu. Podobnie jak elementy tłumika.
Ze wsparcia Wolftenu skorzystał także dział Suspension, który wykorzystał materiał do wytworzenia autorskich szpilek i nakrętek, które łączą koło z piastą. Takie rozwiązanie pozwoliło na uzyskanie odpowiednich właściwości mechanicznych, a przy tym prezentuje się niezwykle efektownie.